Sidor

lördag 28 februari 2015

Hur jag lockar håret


För att lockarna ska bli så hållbara och snygga som möjligt brukar jag göra pincurls. Men lockar med plattången.

Viktigt är att håret inte är nytvättat eller hårfönat. Gör inget om det är lite "smutsigt" ;) det blir lättare att görs frisyrer då. Ha gärna i lite torrschampo också.

Anledningen till att jag "pinnar" håret är att när man lockar som vanligt är håret fortfarande varmt när man släpper ner locken och då är den fortfarande "formbar" och kan lättare gå ur. Men det beror ju på hur man vill att lockarna ska se ut. Ha pincurlen i tills håret har svalnat.

1. Locka håret med plattången men dra inte ur tången ur håret. (Viktigt att inte platta håret först utan locka i ett "orört" hår om ni förstår vad jag menar ;) )

2. Rulla upp det lockade håret på plattången, håll tag i locken och dra ur plattången.

3. Rulla upp det sista mot hårbotten och fäst med spänne.

4. Klart!! Låt svalna. 

5. Bara att styla!! Jag brukar använda vax för att det inte ska bli så risigt och sedan spraya.


TIPS
Det som är bra med pincurls är att det kan förberedas när man har tid och bara styla innan man ska på party ;) 

Kan även göras dagen innan och sovas på. Bara att sätta en scarfs på för att skydda.

Lockarna kan även sparas! Pinna upp dom igen innan du lägger dig och du har lockarna kvar dagen efter om inte ännu snyggare :)

Vill man ha en lite mer 50-tals liknade lockar man man borsta dom med en utredningsborste.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar