Sidor

torsdag 25 oktober 2012

Etanol eller bensin – det är frågan?

Min lilla pärla :)
Jo, jag har ju en flexifuel-bil och jag har gjort ett test på om det är billigare att köra på etanol eller bensin. Den drar ju mer etanol men den är billigare. Nu när det börjar bli kallt kan jag ändå inte köra på etanol men på sommaren har jag gjort det. Då har jag gjort en koll på hur mycket bilen drar.

• Tankat full tank och nollställt trippmätaren
• Nästa gång jag tankat slår jag på mängden bensin jag tankat i, för det är ju så mycket bilen har dragit, och hur långt jag kört. Det har jag gjort ett par gånger, både på full tank etanol och full tank bensin.

Min Ford Focus drar 1,1 liter etanol/mil och 0,8 liter bensin/mil blandad körning.
Om bensinen kostar som den gör idag 14,30 kr/litern och etanolen 10,50 kr/litern kostar det:
• Bensin: 11,44 kr/milen
• Etanol: 11,25 kr/milen

Om etanolen skulle gå ner ännu mer, lönar det faktiskt sig att köra på det.

Ingen stor skillnad ekonomiskt (just nu, man får ju hålla koll på priserna) då kan man ju faktiskt köra enbart på etanol så mycket som man kan. Men eftersom bilen inte går så bra när det är kallt på etanol får man köra det på sommaren, blanda på hösten och köra bensin på vintern...

En liten utstickare ;) Men mitt egna lilla forskningsprojekt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar