Sidor

måndag 25 juni 2012

Hemmagjord baguette

På midsommar hade jag i uppgift att ta med bröd. Så jag tänkte att jag skulle göra mitt egna :) Blev faktiskt gott, men måste ätas inom tre dagar. Annars blir det torrt! Har fryst ner också, det återstår att se om det är gott när det är upptinat. Jag kalljäste degen under natten i kylskåpet och bakade ut på morgonen. Gjorde degen på kvällen. Och jag använde mina degkrokar till elvispen för första gången. Varför har jag inte använt dom innan??? Har alltid kletat med händerna. Men nu kommer dom användas rätt så ofta fram över kan jag tänka mig :) 


Recept Baguetter:
25 g jäst
5 dl vatten
2 msk olivolja
3 tsk salt
13 dl vetemjöl special
(hälften kan bytas mot 
vetemjöl special fullkorn)

1. Blanda jäst och vatten.

2. Blanda i salt och olivolja.

3. Häll i 10 dl av mjölet och
blanda med elvispen. Häll därefter
i lite mjöl i taget till degen blir smidig.
Spara resten till utbakning.

4. Ställ i kylskåpet under natten,
med plastfolie över.

5. Knåda ut degen på väl mjölat bakbord
och dela upp i tre lika stora delar.

6. Rulla ut tre avlånga "korvar".

7. Smörj en plåt med olja och lägg
bröden med jämt mellanrum och
pudra med lite mjöl på toppen.

8. Grädda i mitten av ugnen i 20-25 min
på 225 grader.

LYCKA TILL!! :)

Färdigjäst i kylskåpet. En sats med
vitt mjöl och en med hälften fullkorn.

Ut på mjölat bakbord.
Dela i tre delar


Upp på oljad plåt och mjölad yta.


FÄRDIGT!! Godast nybakat :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar